Odkrycia archeologiczne
cały czas zaskakują, dużo artefaktów zostało już odnalezionych, ale możemy
tylko domyślać się, jak wyglądało niegdyś życie człowieka. Ciekawym momentem
było przejście z trybu koczowniczego na osiadły, wtedy bowiem zaczęły rozwijać
się pierwsze osady, a później miasta.
Wykopaliska
kanadyjskiego archeologa dr. Bryanta G. Wooda dowodzą, że bitwa o Jerycho
rozegrała się w roku 1407 p.n.e. W pobliżu dzisiejszego miasta Wood odkrył
grubą na metr warstwę popiołu ze szczątkami ceramiki, cegieł oraz drewna.
Położenie geograficzne
Współczesne
Jerycho położone jest w Autonomii Palestyny na terytorium Izraela.
Najstarsze
miasto istniało wiele stuleci przed pojawieniem się pierwszych cywilizacji
Egiptu i Mezopotamii. Według badaczy najstarsza warstwa pochodzi sprzed 9000
lat.
Jerycho
leży w dolinie rzeki Jordan, niedaleko ujścia do Morza Martwego, na wschód od
Jerozolimy, otoczonej niewysokimi górami.
Inspiracją
do poszukiwań miasta stał się Nowy Testament, a badania wykopaliskowe rozpoczęła
w latach 1907–1909 grupa
niemiecko-austriacka. Odkryła 12 warstw osadniczych, co oznacza, że miejsce to
na przestrzeni wieków było zasiedlane cały czas.
Zmiana stylu życia
Osiedle
stworzyli ludzie, którzy dopiero co porzucili koczowniczy tryb życia, a
podstawą ich codzienności było zbieractwo, łowiectwo i rybołówstwo.
Na
początku budowali domy na planie koła, zbliżone kształtem do namiotów. Z czasem
zaczęli wznosić budowle z suszonej cegły na kamiennych fundamentach.
Na
trzecim poziomie osiedle zajmowało ponad 4 ha, otaczał je mur kamienny o
grubości dwóch metrów. Mogło tam mieszkać około 2000 osób. Na tym poziomie
znaleziono okrągłe i półkoliste jednoizbowe chaty, których ściany wykonane były
z cegły mułowej w kształcie bochenków lub też z plecionki oblepionej mułem czy
gliną.
Fortyfikacja
kamienna z murem i wieżami oraz wykutymi w skalistym podłożu rowami obronnymi
dała podstawę do uznania Jerycha III za najstarsze miasto.
Kilkuizbowe
domy na planie prostokąta z klepiskami wewnątrz znaleziono na poziomie czwartym.
Ściany tynkowano i często malowano, a na podłogę kładziono maty z sitowia.
Zwarta
zabudowa powodowała brak ulic, ruch ułatwiało połączenie poszczególnych
podwórzy wewnętrznymi przejściami. Znaleziono liczne prymitywne przedmioty:
kamienne sierpy i żarna, różnorodne kości zwierzęce czy szczątki zbóż, które
potwierdzały początki rolnictwa. Odkryto również pomieszczenie, które
przypuszczalnie mogło być świątynią z basenem na wodę. W obrębie tego miejsca
składano ofiary. Badacze znaleźli tu także liczne figurki żeńskie związane z
kultem płodności.
Sposoby pochówku zmarłych
Pod
jednym z domostw znaleziono 40 szkieletów, w innych budynkach zaś, pod polepą
podłóg, pojedyncze, odcięte od szkieletów czaszki ludzkie, pokryte cienką
warstwą marglu. Spowodowało to powstanie wymodelowanych głów z realistycznie
odtworzonymi rysami twarzy oraz zaznaczonymi oczodołami, w które wkładano
muszle. Twarze pokryto dodatkowo farbą, zwyczaj ten występował na większych
terenach Azji Mniejszej. Kult czaszek oznaczał rozwinięte wierzenia w życie
pozagrobowe, a chowanie ciał nieboszczyków w domach mieszkalnych było symbolem
przywiązania do osoby zmarłej, która pozostawała blisko rodziny.
Çatal Höyük – zadziwiające
odkrycie
Rywalem
Jerycha do miana najstarszego miasta świata jest Çatal Höyük, co po turecku
oznacza „rozdwojone wzgórze” lub „ podwójny kopiec”. Jednak Jerycho liczy sobie
o tysiąc lat więcej i w dodatku nadal jest zamieszkane. W Turcji wykopaliska
rozpoczął James Mellaart w 1958 roku.
Forma mieszkalna w porównaniu z Jerychem wyglądała inaczej. Prostokątne domy przylegały do siebie ciasno, wnętrza były prosto rozplanowane, do głównego pomieszczenia dostawiano jedno lub dwa mniejsze. Budowano je z kamienia i cegieł wypalanych na słońcu. Nie stworzono tu ulic ani placów, do domów wchodzono przez dach po drabinie, a komunikacja również przebiegała ponad ziemią. Zwarta zabudowa pełniła funkcję obronną, więc nie trzeba było budować wysokiego muru.
Forma mieszkalna w porównaniu z Jerychem wyglądała inaczej. Prostokątne domy przylegały do siebie ciasno, wnętrza były prosto rozplanowane, do głównego pomieszczenia dostawiano jedno lub dwa mniejsze. Budowano je z kamienia i cegieł wypalanych na słońcu. Nie stworzono tu ulic ani placów, do domów wchodzono przez dach po drabinie, a komunikacja również przebiegała ponad ziemią. Zwarta zabudowa pełniła funkcję obronną, więc nie trzeba było budować wysokiego muru.
Co
trzeci lub czwarty dom (w sumie 48 budowli) zdobiły malowidła i reliefy. Wnętrza
te uznano za miejsca kultu. Pojedyncze budynki zamieszkiwały rodziny, a zespoły
3–4 domów rody, z których każdy miał swoją świątynie.
Powierzchnia jednego mieszkania liczyła około 25 metrów kwadratowych. Nowe budowano na pozostałościach starych budynków, a to powodowało, że miasto rozrastało się w górę. Stąd ostatnia warstwa ruin wznosi się na wzgórzu ze szczątków o wysokości 21 metrów. Archeolodzy przypuszczają, że w Çatal Höyük mogło mieszkać nawet do 10 tysięcy osób.
Powierzchnia jednego mieszkania liczyła około 25 metrów kwadratowych. Nowe budowano na pozostałościach starych budynków, a to powodowało, że miasto rozrastało się w górę. Stąd ostatnia warstwa ruin wznosi się na wzgórzu ze szczątków o wysokości 21 metrów. Archeolodzy przypuszczają, że w Çatal Höyük mogło mieszkać nawet do 10 tysięcy osób.
Zmarłych
również grzebano we wnętrzach domów, pod ławami przeznaczonymi do spania. Były
to w większości groby kobiet i dzieci, mężczyźni chowani byli jako ludzie w
podeszłym wieku. Mellaart tłumaczy to tym, że zazwyczaj grzebano ich z dala od
osiedla w miejscach, gdzie zginęli w trakcie polowania. Zwyczaje pogrzebowe w
Çatal Höyük różniły się zaledwie w małym szczególe od obrzędów na terenie
Palestyny. Ciała rzucano sępom i chowano gołe kości, a głowy wcześniej
odkładano do specjalnego budynku.
Odkryto
również figurkę nagiej kobiety siedzącej na tronie i wydającej na świat
dziecko. Nogi wsparte miała na czaszkach, a ręce spoczywały na głowach
zwierząt, jako symbol czerpania siły od przodków i panowania nad zwierzętami. Znaleziono
ją w pomieszczeniu, gdzie przechowywano zboże, co oznacza głęboki kult kobiecej
płodności.
Wykopaliskom
archeologicznym zawdzięczamy dużą liczbę przedmiotów nieistniejących już w
dzisiejszych czasach. Są to jednak tylko artefakty, do których możemy dołączyć
jakąś ideologię lub kult, ale nie mamy pewności co do tych domysłów. Pewnej
jest tylko to, że ludzie w prehistorii mieli takie same potrzeby jak my,
pragnęli bezpieczeństwa dla rodziny, co było ważnym aspektem w ich życiu. Mieli
również bardzo rozwinięte życie duchowe, co możemy stwierdzić po różnych typach
pochówków.
Sylwia
Magdalena Gonera
sylwia.magdalena.gonera@gmail.com
1.Z.
Bukowski, K. Dąbrowski: Śladami kultur
azjatyckich;
2.W.
Pastuszka: Najnowsze odkrycia Polaków w
Çatal Höyük. (www.archeowiesci.pl/2009/01/14/najnowsze-odkrycia-polakow-w-catal-hoyuk);
3.Ł.
Kulak: Tajemnice Prehistorycznej Turcji –
Historia. (https://altao.pl/tajemnice-prehistorycznej-turcji.htm);
4.A.
Synowiec: Najstarsze miasto świata. (www.polskatimes.pl/najstarsze-miasto-swiata/ar/19141).
Zdjęcie:
pixabay