Przejdź do głównej zawartości

Wampiry


Lęk przed zmarłymi i śmiercią sprawił, że powstały rytuały antywampiryczne. Zabiegi te różniły się nie tylko na terenie Europy, ale nawet w regionach Polski. Legendy przyczyniły się do powstania wielu filmów opartych na motywie wampira.

Pojęcie wampira pojawiło się w XVIII wieku, a wiara w istoty nocy sięga prehistorii. Nadal interesuje się tym tematem wielu archeologów i historyków, a dowody na istnienie upiorów odnajdujemy nieustannie.

Tło historyczne
Zachowało się wiele dokumentów i kronik związanych z nietypowymi przypadkami chorób oraz sposobami, jak należy postępować ze zmarłym, kiedy nie mamy pewności, czy na pewno umarł. Wiązało się to ze strachem przed śmiercią i tym, że trup może powrócić na Ziemię, ale pod inną postacią. Nasi przodkowie uważali, że ten, kto wiódł złe życie, w ramach kary może zostać przemieniony w krwiopijcę.
W wierzeniach rumuńskich panował przesąd, iż kiedy kot przejdzie pod trumną zmarłego, może przeistoczyć go w nieumarłego. Sądzono, że to zwierzę nie przywiązuje się do człowieka, ale chce jego śmierci, aby samodzielnie panować w domostwie.
Nietypowe pochówki odkryto w całej Europie, a także w Polsce, m.in. w Toruniu, na ziemi chełmińskiej, na Pomorzu, w Małopolsce i na Śląsku.
Do najpopularniejszych metod grzebania należało ścinanie głowy, wiązanie rąk, wkładanie do ust fragmentów Biblii lub monet, odwracanie ciała twarzą do jamy grobowej, wkładanie kadzidła do nozdrzy, oczu i uszu, natomiast do ust i odbytu czosnku, przebijanie serca kołkiem. Na ziemiach polskich dominowało układanie ściętej głowy nieboszczyka między kolanami, tak aby nie mógł dosięgnąć jej dłońmi. W każdym regionie ten rytuał przybierał trochę inną formę, ale cel był jeden – zmarły nie mógł opuścić grobu.
Według niektórych wierzeń umarli powracali pod postacią zwierząt, nie tylko jako nietoperze, jak u Brama Stokera, ale również pod postacią domowych zwierząt. 

Po czym poznawano, że człowiek ma coś wspólnego z nieumarłymi?
Wierzono, że wampiryzm jest zaraźliwy. Identyfikowano wampira na podstawie wyglądu, najczęściej poszukiwano u drugiego człowieka ułomności, kalectwa lub powiązania z magią. Śmierć z nienaturalnych powodów albo samobójstwo również były powodem do podejrzeń.
Do powstania legendy o bestiach w ludzkim ciele mogła przyczynić się niezwykle rzadka choroba – porfiria. W jej wyniku z biegiem czasu skóra stawała się jasna, oczy wrażliwe na światło, rysy twarzy zniekształcone, a do tego dochodziły halucynacje i bezsenność. Inne choroby, które były kojarzone ze światem nieumarłych, to dżuma i czarna ospa.

Nosferatu – symfonia grozy i Dracula
Bram Stoker, stwarzając w 1897 roku powieść Dracula, nadał wampirowi konkretny kształt, który odbiorcy przyjęli. Warto wspomnieć, że inspiracją była rzeczywista postać – Wład Palownik. Większość tekstów kultury, opartych na motywie wampirycznym, które powstały w późniejszym czasie, nawiązywała do książki Stokera. Widać to w szczególności w filmie Nosferatu – symfonia grozy Friedricha Murnuala z 1922 roku – ze względu na problemy związane z prawami autorskimi nie jest wprost powiedziane, że to adaptacja powieści. Aktualnie nikt nie myśli o nim w kategoriach filmu grozy, ale ówczesne realia historyczne traktowały go całkiem inaczej. Współczesne wampiry tworzone są w ramach innych idei i nie mają nic wspólnego z dawnymi wierzeniami, a dla naszych przodków była to ważna sprawa, która budziła lęk, nie była rozrywką.

Co wampir ma wspólnego z miłością? – rozwój postaci na ekranie
Przełomowym filmem okazał się Dracula z 1931 roku, ponieważ tym wcieleniem wampir odrzucił postać potwora i przestał straszyć, zamiast tego stał się dla widza tajemniczy i jednocześnie pociągający. Kolejna ekranizacja o tym samym tytule autorstwa Francisa Forda Coppoli pochodzi z początku lat 90. To adaptacja powieści Stokera, ale w odróżnieniu od poprzednich ocieka erotyzmem. Przedstawia człowieka, który uwięziony w ciele potwora z jednej strony odczuwa ciągłe pragnienie krwi, a z drugiej ogromne uczucie miłości, od zawsze pielęgnowane w głębi serca.
Motyw wampiryzmu jest mocno związany ze sferą erotyki, symbolizuje wieczną miłość, jak i miłość zza grobu. Wysysanie krwi ofierze to bardzo intymny moment. Bez krwi nie ma wampira. Jest to substancja, która decyduje o jego istnieniu, również o życiu człowieka.
Roman Polański filmem Nieustraszeni pogromcy wampirów zapoczątkował modę na komedię wampiryczną. Mroczne cienie to przykład, który łączy w sobie fantasy, horror i komedię.
Wampir ewoluował od nieludzkiego monstrum, przez tajemniczego i zabawnego arystokratę, do przystojnego nastolatka bądź seksownego mężczyzny. Znana saga Zmierzch jest przykładem historii miłosnej, w której następuje idealizacja, dlatego nie odnajdziemy tam elementów filmu grozy. Wampirami są nastolatkowie, nie posiadają oni cech szczególnych dla swojego gatunku, można zauważyć brak kłów, a słońce im nie szkodzi, wręcz przeciwnie, sprawia, że wyglądają idealnie. Możemy sobie zadać pytanie, czy to nadal są wampiry?
Nie oznacza to jednak końca horrorów o tej tematyce. Dracula. Historia nieznana z 2014 roku jest produkcją powracającą do pierwowzoru i nawiązującą do powieści Stokera. Pozwól mi wejść to szwedzki film grozy z 2008 roku, który łączy tajemniczość i grozę z dziecięcą niewinnością.
Motyw wampira dociera do granic absurdu, ale nadal znajdują się twórcy, którzy wracają do archetypu Draculi. Chociaż współczesne przedstawienia tych upiorów mają mało wspólnego z dawnymi wierzeniami, nadal posiadają one pewną moc i tajemniczość, które nas pociągają.
Warto zwrócić uwagę, że wiara w wampiry dawno umarła. Nie zapominajmy jednak, że we współczesnym świecie istnieją wampiry energetyczne, które czyhają w ukryciu, wypatrując najlepszego momentu, aby zaatakować.


Sylwia Magdalena Gonera
sylwia.magdalena.gonera@gmail.com
  
Źródła:
1.M. Wolski: Wampir: wiwisekcja. Wyobrażenia krwiopijców we współczesnej kulturze;
2.B. Stoker: Dracula;
3.A. Lebiedowicz: Historia wampiryzmu. (www.historia.org.pl/2014/12/06/historia-wampiryzmu/);
4.A. Jowsa: Skąd wzięły się wampiry? (www.kurierhistoryczny.pl/artykul/skad-wziely-sie-wampiry,277/);
5.K. Dąbrowski: Motyw wampira w kinie grozy. (www.filmowo.net/artykuly/motyw-wampira-w-kinie-grozy/).

Zdjęcie: pixabay

Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy...

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z ...

Elvis – największa rewolucja kulturalna XX wieku

Każdy o nim słyszał i każdy kojarzy jego wizerunek – niezależnie od tego, czy chodzi o naszych dziadków, rodziców czy młodsze pokolenia. Legenda, marka, rewolucja, a przede wszystkim człowiek, który podbił i zmienił na zawsze kulturę całego świata.   Artyści tworzą coś, co nawet po ich śmierci doskonale funkcjonuje i dzięki temu zapisują się na stałe w ludzkiej podświadomości. Nieśmiertelność może dać muzyka, obrazy, wynalazek. Tymczasem w tym konkretnym przypadku mówi się: „Elvis wiecznie żywy”. Nie tylko jego muzyka – rock and roll, nie tylko strój czy taniec. To stwierdzenie wskazuje, że Elvis Presley nie jest symbolem jednej, konkretnej dziedziny. Wystarczy się rozejrzeć – znajdziemy go niemal wszędzie. Jego podobizny znajdują się na koszulkach, kubeczkach, plakatach, muzykę można usłyszeć w najróżniejszych miejscach, a nawiązania do stylu występowania na scenie dostrzec w wielu filmach. Na świecie można się spotkać z tysiącami jego naśladowców – podczas...