Przejdź do głównej zawartości

Podwójnie uwięziony




Od świata odizolowany więzieniem, a od ścian więziennych – żelazną maską. Prawie każdy z nas o nim słyszał, a mimo to wciąż nie wiemy, kim tak naprawdę był.

Historia pokazuje nam wiele różnych sposobów na ukaranie zbrodniarzy. Od morderców i zdrajców po drobnych złodziejaszków. Mogłoby się wydawać, iż odsiadka w więzieniach, nawet dożywotnia, jest najłagodniejszą z konsekwencji. Taka forma pokutowania za grzechy pozwala żywić choćby nadzieję na wykupienie czy ucieczkę. 
Bohater tego artykułu prawdopodobnie nie liczył jednak na nadejście takiej zmiany. Pozbawiony wolności i tożsamości z dnia na dzień, wywieziony do jednego z najsłynniejszych więzień we Francji, gdzie – poza celą – od świata i ludzi izolowała go słynna żelazna maska, zasłaniająca prawie całą głowę. Nikt nie wiedział, kto się pod nią skrywa, nawet ci, którzy ściśle pilnowali go dniami i nocami. Nikt nie mógł mieć z nim kontaktu, a przede wszystkim nikomu nie wolno było ujrzeć jego twarzy. Niejeden z nas nie wytrzymałby psychicznie takiego obciążenia. Po kilku latach, może i miesiącach, umysł zacząłby pracować w inny sposób, prowadząc do obłędu i myśli samobójczych. Jak było w jego przypadku? Tego naukowcy nie potrafią do dzisiaj stwierdzić. Wiemy jedynie, że w tej samotności tajemniczy mężczyzna przeżył ponad 30 lat swojego życia. 

Absolutyzm, Wersal i Król Słońce
Na samym początku, nim zweryfikujemy teorie o tytułowym więźniu, zatrzymajmy się na realiach, w których żył, a była to druga połowa XVII wieku, barok we Francji. Dotychczasowy król Ludwik XIII umiera w 1643 roku, a jego miejsce przejmuje syn – Ludwik XIV Burbon. Na jego okres panowania przypada większa część rządów Julesa Mazarina, następcy kardynała Richelieu, pełniącego funkcję pierwszego ministra Francji. Ludwik XIV w chwili śmierci ojca jest jeszcze dzieckiem, wobec czego w jego imieniu rządy sprawuje matka – Anna Austriaczka, jako regentka. Młody władca szybko odnajduje się w roli, którą otrzymał po ojcu, natomiast w swoich działaniach w niczym go już nie przypomina.
Od początku nie podobało mu się dzielenie władzy z kardynałem. W przeciwieństwie do ojca uważał, że samodzielnie potrafi prowadzić państwo, w związku z czym, gdy w 1661 umiera Jules Mazarin, król nie powołuje nowego pierwszego ministra, całkowicie likwidując ten urząd. Za jego panowania absolutyzm we Francji osiąga apogeum. Podkreśla to również tytuł, jakim siebie nazywa. Król Słońce – on jest centrum, a życie całego państwa i wszystko dookoła kręci się właśnie wokół niego. Jak mawiał: „Państwo to ja” – czyli całe królestwo koncentruje się na jego osobie, a bez niego nie ma Francji. Ludwikiem kierowała pycha, chciał mieć wszystko, co najpiękniejsze. Rozkazał m.in. zbudować Wersal, gdzie przeniósł swoją rezydencję. Król Słońce kojarzony jest również z przepięknymi, rozległymi ogrodami królewskimi czy przedstawiającymi go licznymi portretami. Bez względu na wszelkie wady i zarzuty, które stawia się władcy – kultura baroku może mu wiele zawdzięczać. 
Ludwik XIV żył prawie dwa razy dłużej od swojego poprzednika, ponieważ umarł dopiero w 1715 roku, w wieku 76 lat. W ostatnich latach swego panowania zmienił się nie do poznania. Odrzucił dominację dóbr materialnych kosztem wartości duchowych. Zmarł na gangrenę, nie pozostawiając po sobie syna, gdyż żaden z nich nie przeżył. Rządy po nim objął jego wnuk – Ludwik V.

Tajemnica dynastii Burbonów?
I właśnie z Królem Słońce wiąże się tajemnica człowieka w żelaznej masce. Więzień ten zmarł w 1703 roku. Został pochowany pod fałszywym nazwiskiem, ponieważ prawdziwe zostało mu odebrane wraz z wolnością. Być może fakt, że osoba o ukrywanym przez tak wiele lat wizerunku nie żyje, nie jest na tyle istotny, aby zastanawiać się nad nim przez kolejne wieki. Wiemy jednak, jak wielką moc mają wszelkie legendy, pogłoski i domniemania. A jedną z pierwszych i najbardziej szokujących stanowi teoria opisana w 1751 roku przez Woltera. Według niego skazaniec mógł stać się ofiarą absolutyzmu, ponieważ tam, gdzie wszystko ma się skupiać na jednej osobie, nie ma miejsca na drugą, która z boku czekałaby na swój czas rządów. Wolter sugerował, iż więzień był bratem Ludwika XIV, może nawet bliźniakiem, co jeszcze bardziej komplikowało sytuację. To jedna z pierwszych iskier, które rozpaliły wyobraźnię do kolejnych teorii.
O ile jednak Wolter miał podstawy do pisania o więźniu Bastylii, ponieważ sam przebywał w niej w 1717 roku – zatem tworzył z autopsji i zeznań innych więźniów, którzy podobno mieli kontakt z człowiekiem w masce – o tyle kolejne pogłoski mogły tej prawdy zawierać coraz mniej. Do słynnego skazańca dopisywano aktualny bieg historii, czyniąc go np. symbolem ofiar rewolucji czy absolutnych rządów króla, który w ten sposób radził sobie z przeciwnikami politycznymi. Wersję Woltera ubogacały plotki, iż bracia nie byli synami Ludwika III, a efektem romansu królowej Anny z kardynałem Mazarinim. Jeszcze inni trzymali się wersji o romansie królowej z księciem Buckingham (faktycznie przebywającym przez pewien czas w Paryżu), która mogła stać się inspiracją do napisania powieści Trzej muszkieterowie Aleksandra Dumasa. A może było odwrotnie? Może właśnie Dumas w XIX wieku stworzył wątek zakazanej miłości, a ludzie to podchwycili, dodając historię o dwóch synach zrodzonych z tego uczucia?
Jednak jak to możliwe, że więziony człowiek nie miał przed owym więzieniem żadnego życia? Nawet jeśli byłby bratem Ludwika, to z zapisów wiemy, że został pojmany dopiero w 1669 roku, gdy Król Słońce znajdował się już u szczytu swej potęgi. Zamaskowany człowiek musiał gdzieś mieć swoje miejsce. Fakt ten sprzyja dopisywaniu do jego historii nazwisk osób faktycznie żyjących, o których wiemy niewiele, a które mogły popaść w konflikt z prawem. Jedną z nich jest np. Nicolas Fouquet, pod rządami króla zajmujący się finansami. W 1661 roku został odsunięty od polityki i – jako wróg korony – skazany na dożywocie. Podobno jednak Fouquet zmarł w 1680 roku, co budzi poważne wątpliwości co do tego, czy właśnie on był człowiekiem w żelaznej masce. Jedni mówią, że jego śmierć została tylko „odegrana”, aby nikt nie próbował pomóc mu wydostać się z więzienia. Inni natomiast osobę tego więźnia odnajdują w kolejnych postaciach – zarówno żyjących, jak i wyimaginowanych. W ten sposób możemy spotkać się z dziesiątkami teorii dotyczących tego, kim był człowiek w żelaznej masce. I każda z nich jest oczywiście na swój sposób „prawdziwa”.

Tam, gdzie historia miesza się z fikcją
Drugie życie człowiekowi w żelaznej masce dał m.in. Aleksander Dumas, czyniąc go jednym z bohaterów swojej powieści. W 1844 roku ukazała się pierwsza odsłona przygód Atosa, Portosa, Aramisa i D’Artagnana – Trzej muszkieterowie. Wątek więźnia Bastylii pojawia się dopiero w jednej z kolejnych części: Wicehrabia de Bragelonne, wydanej w 1847 roku. Dumas, podobnie jak Wolter, zrobił z niego królewskiego brata bliźniaka, który zostaje uwolniony przez byłego już muszkietera – Aramisa. Zaplanował on, z pomocą Portosa, podmienienie samego króla Ludwika na Filipa (ponieważ takie imię nadał więźniowi autor powieści). Prawda jednak wychodzi na jaw i spisku nie udaje się doprowadzić do końca. Król, ze względu na swoje dobre imię, nie może rozkazać zgładzić brata, wobec czego Filip powraca do maski oraz więzienia, tym razem na Wyspę św. Małgorzaty, które – według teorii historyków – było pierwszym więzieniem „Filipa”, a dopiero potem trafia do Bastylii, gdzie zakończy swój żywot.
W taki sposób, dzięki Dumasowi, historia o człowieku w żelaznej masce znalazła swoje miejsce nie tylko w literaturze, ale i w kinematografii. Połączenie tej tajemniczej postaci z fikcyjnymi elementami powieści, w tym z czwórką słynnych muszkieterów na czele, wciąż stanowi źródło inspiracji do kolejnych filmów czy seriali. W Filipa wcielał się m.in. Richard Chamberlain, ale najpopularniejszą wersją Człowieka w żelaznej masce jest ta z Leonardem DiCaprio z 1998 roku. Film, mimo niezwykle swobodnego podejścia do tematu i wielu negatywnych ocen krytyków, wciąż jest bardzo chętnie oglądany, a postać więźnia wielu z nas na stałe kojarzy z wizerunkiem wcielającego się w niego aktora. Dla DiCaprio był to świetny okres, ponieważ niecały rok wcześniej zatriumfował w wielkim hicie Jamesa Camerona Titanic. Tym razem jednak jego rola została skrytykowana przez recenzentów, co nie zmienia faktu, że film spodobał się publiczności i jako kino rozrywkowe jest uwielbiany do dziś. Sukces tak prostego filmu drzemie nie tylko w mistrzowskiej bazie, którą stworzył Dumas, czy w popularności DiCaprio. Dzieło bowiem prezentuje nam znakomicie odtworzone postacie muszkieterów! W ich rolach wystąpili: John Malkovich, Gérard Depardieu, Gabriel Byrne oraz (według mnie jeden z najlepszych filmowych Aramisów w historii) Jeremy Irons. Samej historii, jak już wspominałam, nie można uznać za najwierniejsze przedstawienie powieści Dumasa, a ta z kolei nie stanowi źródła historycznych informacji na temat skazańca w masce. Faktem jest jednak, że zarówno książka, jak i film wygrzebały jego wątek z czeluści historii Francji i nie pozwoliły mu odejść w niepamięć.

Kim był? Dlaczego został zamknięty w więzieniu i po co zasłonięto jego twarz? Możemy tylko domniemywać, gdyż prawda nie ma już szans, by ujrzeć światło dzienne. Wiemy, że jakieś wydarzenie miało miejsce, ale ponieważ wiedza każdego na ten temat jest bardzo ograniczona – możemy wciąż poszerzać dotychczasowe teorie i tworzyć własne. Los omawianego nieszczęśnika to już przeszłość i nie miał on większego wpływu na bieg historii, poza zbudowaniem intrygującej tajemnicy opiewającej czołowego króla z dynastii Burbonów. Ale jakie inne fragmenty historii, jak nie takie właśnie drobne ciekawostki, bardziej pobudzają wyobraźnię?


Katarzyna Koclęga
kesi.koclega@gmail.com

Źródła:
1.A. Dumas: Wicehrabia de Bragelonne;
2.B. Faron: Dobić króla. Śmierć Ludwika XIV i jego najbliższych. (www.astrahistoria.pl/dobic-krola-smierc-krola-slonce-i-jego-najblizszych/);
3.K. Kuras: Człowiek w żelaznej masce. (www.astrahistoria.pl/czlowiek-zelaznej-masce/);
4.Tomasz: Tajemnica Człowieka w Żelaznej Masce. (www.czarnylotus.pl/tajemnica-czlowieka-zelaznej-masce/);
5.TP: Tożsamość człowieka w żelaznej masce została ustalona. (www.przystaneknauka.us.edu.pl/artykul/tozsamosc-czlowieka-w-zelaznej-masce-zostala-ustalona);
6.Trzej muszkieterowie. (www.biblionetka.pl/book.aspx?id=864);
Wicehrabia de Bragelonne. (www.biblionetka.pl/book.aspx?id=935).

Zdjęcie: pixabay.com

Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy...

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z ...

Elvis – największa rewolucja kulturalna XX wieku

Każdy o nim słyszał i każdy kojarzy jego wizerunek – niezależnie od tego, czy chodzi o naszych dziadków, rodziców czy młodsze pokolenia. Legenda, marka, rewolucja, a przede wszystkim człowiek, który podbił i zmienił na zawsze kulturę całego świata.   Artyści tworzą coś, co nawet po ich śmierci doskonale funkcjonuje i dzięki temu zapisują się na stałe w ludzkiej podświadomości. Nieśmiertelność może dać muzyka, obrazy, wynalazek. Tymczasem w tym konkretnym przypadku mówi się: „Elvis wiecznie żywy”. Nie tylko jego muzyka – rock and roll, nie tylko strój czy taniec. To stwierdzenie wskazuje, że Elvis Presley nie jest symbolem jednej, konkretnej dziedziny. Wystarczy się rozejrzeć – znajdziemy go niemal wszędzie. Jego podobizny znajdują się na koszulkach, kubeczkach, plakatach, muzykę można usłyszeć w najróżniejszych miejscach, a nawiązania do stylu występowania na scenie dostrzec w wielu filmach. Na świecie można się spotkać z tysiącami jego naśladowców – podczas...