Przejdź do głównej zawartości

Haruki Murakami – minimalista czy grafoman?


Jeden z najbardziej poczytnych współczesnych pisarzy, urodzony w Kraju Kwitnącej Wiśni. Rokrocznie obstawiany przez bukmacherów jako potencjalny laureat Literackiej Nagrody Nobla. Przez jednych kochany, przez innych znienawidzony i oskarżany o „płaskość” swojego pisarstwa, jak ujęła to polska prozaiczka Joanna Bator. Jaka jest historia autora Kroniki ptaka nakręcacza?

Haruki Murakami urodził się 12 stycznia 1949 roku w Kioto. Studiował scenopisarstwo na tokijskim Uniwersytecie Waseda, później założył wraz z żoną klub jazzowy „Peter Cat”. Decyzję o zapoczątkowaniu kariery pisarskiej podjął natomiast w wieku 30 lat, podczas oglądania meczu baseballowego.

Początki kariery pisarskiej
Pierwszą powieść, Słuchaj pieśni wiatru,  pisał rano, przed otwarciem klubu. Sukces zaskoczył przyszłego pisarza – zdobył on bowiem pierwszą nagrodę literackiego konkursu Gunzō, co zachęciło go do dalszych prób. Chcąc w pełni poświęcić się pisarstwu – Murakami nie potrafi bowiem robić niczego połowicznie – postanowił zamknąć swój dobrze prosperujący klub. Wbrew wątpliwościom wszystkich dokoła, Murakami dał sobie dwa lata na pisanie, uznając, że jeśli się nie sprawdzi, zawsze będzie mógł rozkręcić nowy biznes. W trakcie tych dwóch lat powstała Przygoda z owcą. Kolejną powieścią był Koniec świata i hard-boiled wonderland, po której Murakami pisze jedną z niewielu realistycznych opowieści w swoim dorobku – Norwegian wood. Książka przyniosła Japończykowi międzynarodową sławę. Możemy więc stwierdzić, że udało mu się osiągnąć cele, które wyznaczył sobie w pisarstwie.

Rozwój kariery
Murakami doświadczył także negatywnych stron popularności, które skłoniły go do decyzji o opuszczeniu ojczyzny. Zamieszkał wówczas w Stanach Zjednoczonych, jednak po czterech latach, w 1995 roku, powrócił do Japonii. Kraj ten dotknęły wówczas dwie tragedie – trzęsienie ziemi w Kobe i zamach terrorystyczny, dokonany przez sektę Najwyższej Prawdy w tokijskim metrze. Podczas swojego pobytu w Ameryce pracował na Uniwersytecie Princeton, a od 1993 roku na Uniwersytecie Williama. Nie zaniedbywał jednak twórczości pisarskiej. Powstały wówczas Na południe od granicy, na zachód od słońca oraz przez wielu, w tym krytyków Piotra Koftę czy Joannę Bator, uważana za najwybitniejszą powieść w dorobku autora Kronika ptaka nakręcacza.

„Superpłaski” Murakami?
Co wyróżnia styl Harukiego Murakamiego? Zdaniem wspominanego już Kofty są to: „gładkie przejścia od realizmu do oniryzmu i fantastyki, gry z podświadomością i zachodnią popkulturą, niepokojąca symbolika, a przede wszystkim bohater – wyobcowany szary człowiek bez właściwości, kolekcjoner porażek przyczajony na marginesie kolektywnego społeczeństwa”.
Język powieści Japończyka jest – na ile to możliwe – jak najprostszy. Przy okazji pierwszych prób pisarskie Murakami tworzył po angielsku, tłumacząc na japoński, gdyż – jak mówił w jednym z wywiadów –  język ojczysty przeraża go bogactwem słów. Tak powstał charakterystyczny socjolekt pisarza, o którym polska laureatka Nagrody Nike, Joanna Bator, pisze, że „jest niczym manga bez obrazków napisana językiem zrozumiałym dla każdego, kto umie czytać”.

Popkulturowy Japończyk
Krytycy pomstują na styl Murakamiego, nazywając go „popkulturową pulpą i kiczem”. Noblista Kenzaburō Ōe stwierdził, że autor Kroniki ptaka nakręcacza posługuje się japońskim, który „nie jest prawdziwie japoński”. I trzeba się tutaj zgodzić z Ōem, że twórczość pisarza jest wyjątkowo „niejapońska”. Nie uświadczymy bowiem u Murakamiego tego, co na ogół kojarzy się z Krajem Kwitnącej Wiśni – specyficznych rytuałów, mistycyzmu, ceremonii np. parzenia herbaty, pokazów umiejętności sztuk walki czy filozofii Dalekiego Wschodu. Nawet mentalność wyzwolonych seksualnie bohaterów jego powieści wydaje się niezbyt japońska. Liczne nawiązania zarówno do światowego kanonu literatury (Francisa Scotta Fitzgeralda, Fiodora Dostojewskiego, Franza Kafki, Jerome’a Davida Salingera), jak i do anglojęzycznych zespołów (The Beatles, Pet Shop Boys) czynią twórczość Murakamiego bardzo kosmopolityczną.

Skąd popularność twórcy?
Joanna Bator pisze w swojej recenzji o czytelnikach, którzy – za nic mając autorytet znawców, oceniających prozę Murakamiego jako marną – stwierdzają krótko: „fajnie się to czyta”. Także dr hab. Adam Poprawa w swoim sprawozdaniu o twórczości Japończyka, parafrazując Rolanda Barthesa, pisze: „Najpierw jest przyjemność czytania. Pójścia za tym, który snuje opowieść, podążania za rozwijającym się, stałym, choć różnicowanym tokiem opowiadania (…). A tu jeszcze ciekawość, humor, wzruszenie, niepokój, ale także możliwość złożonych interpretacyjnych kombinacji”. Dalej Poprawa wskazuje na to, że choć język pisarza wydaje się prosty, a wręcz przezroczysty – udaje, że służy wyłącznie przekazaniu prawdy o świecie. Jest to jednak złudzenie. Historie opowiadane przez pisarza pełne są zawiłości, nierozstrzygniętych wątków, tematyka zaś „ciemna i chaotyczna”. „Niezrozumienie oraz możliwa nieprzekazywalność są ważnymi dla Murakamiego ideami” – uważa badacz. Dlaczego więc ta niezrozumiałość jest taka kusząca? Podążając dalej za badaczem, „czytelnik szuka u japońskiego pisarza siebie i własnych przeżyć”. I tak w istocie jest – być może ze względu na przeciętność postaci i ich „bezbarwność” – utożsamiać jest się z nimi niezwykle łatwo. Konwencje powieściowe, będące dla czytelników ułatwieniem (kryminał, romans, fantastyka), nie mają – zdaniem badacza – za zadanie uprościć wizji świata, lecz przeciwnie – przekreślić ją.

Murakami o pisarstwie
A jakie priorytety powinien mieć twórca zdaniem Murakamiego? Przede wszystkim: dla prawdziwego pisarza ważniejsze od nagród literackich powinno być poczucie, że to, co tworzy, ma znaczenie, i że są czytelnicy, którzy to znaczenie zdołają właściwie ocenić. Pisarz, zdaniem Japończyka, powinien dążyć do oryginalności w swojej twórczości – mieć charakterystyczny, natychmiast rozpoznawalny styl. Należy dużo czytać, następnie przyswoić sobie nawyk dokładnego obserwowania otoczenia, ale bez wyciągania szybkich wniosków na temat dostrzeganych rzeczy i zjawisk; należy pisać to, co się czuje, jakbyśmy podczas procesu twórczego kierowali się nie głową, lecz ciałem i zmysłami. Murakami zwraca także uwagę, iż bardziej niż szkoła liczy się osobiste zdobywanie doświadczeń i wiedzy, oraz że do pisania powieści potrzebna jest dobra kondycja fizyczna i wytrwałość.

Czy japoński pisarz tworzy powieści wybitne, które przetrwają próbę czasu, czy też – jako odzwierciedlenie trendów pierwszej połowy XXI wieku – przepadnie w otchłani literatury? Nie sposób z pełnym przekonaniem odpowiedzieć dziś na to pytanie, jednak póki co Murakami należy do światowej czołówki, jeśli chodzi o sprzedaż książek.

Ewelina Kawka
ewa-elina@o2.pl

Źródła:
1.H. Murakami: O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu;
2.H. Murakami: Zawód: powieściopisarz;
3.H. Murakami: Kronika ptaka nakręcacza;
4.H. Murakami: Kafka nad morzem;
5.H. Murakami: Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa;
6.H. Murakami: Sputnik Sweetheart;
7.J. Bator: Superpłaski Haruki Murakami. Skąd fenomen słynnego japońskiego pisarza? (www.wyborcza.pl/1,75410,18928560,joanna-bator-superplaski-haruki-murakami-skad-fenomen-slynnego.html);
8.J. Bator: Nowa, świetna książka Murakamiego. (www.wyborcza.pl/1,75410,14973905,Nowa__swietna_ksiazka_Murakamiego___recenzja_Joanny.html);
9.P. Kofta: Outsider wojownik. (www.wprost.pl/tygodnik/229347/Outsider-wojownik.);
10.P. Kofta: To, czego brak.
(www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/muzyka/1639535,1,recenzja-ksiazki-haruki-murakami-mezczyzni-bez-kobiet.read);
11.A. Poprawa: Nikąd, czyli o powieściach Murakamiego.
(www.tygodnikpowszechny.pl/nikad-czyli-o-powiesciach-murakamiego-128832).

Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy...

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z ...

Elvis – największa rewolucja kulturalna XX wieku

Każdy o nim słyszał i każdy kojarzy jego wizerunek – niezależnie od tego, czy chodzi o naszych dziadków, rodziców czy młodsze pokolenia. Legenda, marka, rewolucja, a przede wszystkim człowiek, który podbił i zmienił na zawsze kulturę całego świata.   Artyści tworzą coś, co nawet po ich śmierci doskonale funkcjonuje i dzięki temu zapisują się na stałe w ludzkiej podświadomości. Nieśmiertelność może dać muzyka, obrazy, wynalazek. Tymczasem w tym konkretnym przypadku mówi się: „Elvis wiecznie żywy”. Nie tylko jego muzyka – rock and roll, nie tylko strój czy taniec. To stwierdzenie wskazuje, że Elvis Presley nie jest symbolem jednej, konkretnej dziedziny. Wystarczy się rozejrzeć – znajdziemy go niemal wszędzie. Jego podobizny znajdują się na koszulkach, kubeczkach, plakatach, muzykę można usłyszeć w najróżniejszych miejscach, a nawiązania do stylu występowania na scenie dostrzec w wielu filmach. Na świecie można się spotkać z tysiącami jego naśladowców – podczas...