Przejdź do głównej zawartości

Pewnego razu w… lipcu?


Nieznane losy Anastazji Nikołajewnej Romanowej przez lata działały na wyobraźnię twórców. Ciało wielkiej księżnej Rosji (najmłodszej z czterech córek cara Mikołaja II i jego żony Aleksandry Fiodorowny) – jak również ciało jej brata Aleksieja Nikołajewicza – przez długie lata pozostawało nieodnalezione. 


Próbę opowiedzenia losów rosyjskiej księżnej podjęło także studio 20th Century Fox. Za reżyserię odpowiedzialny był duet Don Bluth oraz Gary Goldman, natomiast nad scenariuszem pracowało aż pięcioro twórców: Noni White, Susan Gauthier, Bob Tzudiker, Bruce Graham i Eric Tuchman. Oczywistym jest jednak, że przetransponowanie tragicznych losów ostatnich władców Wszechrusi na język opowieści adresowanej do młodszej części odbiorców dzieł filmowych wymagało nie lada zręczności. 


Jak postacie tej opowieści mają się do postaci historycznych?

Najważniejszą postacią – zarówno historyczną, jak i tą bajkową – jest bez wątpienia tytułowa Anastazja. O wielkiej księżnej Rosji, młodszej siostrze Olgi, Tatiany i Marii oraz starszej siostrze rosyjskiego carewicza – Aleksieja Nikołajewicza, krążyła legenda, zgodnie z którą dziewczynka miałaby przeżyć egzekucję w Jekaterynburgu (wtedy też zginęła reszta jej rodziny). Głównym uzasadnieniem tezy takiego twierdzenia był brak wiedzy komunistów na temat miejsca pochówku którejś z dwóch młodszych córek Mikołaja II – Anastazji lub Marii – oraz syna (Aleksieja Nikołajewicza). Niewiedza ta wynikała najpewniej z faktu, że bolszewicy – sprawcy tej zbrodni – nie byli chętni do chwalenia się swoim czynem, który mógłby wzbudzić niechęć opinii publicznej: z jednej strony bowiem zamordowany został nielubiany władca, ale z drugiej pięcioro dzieci, w tym mocno schorowany następca tronu oraz bezbronna kobieta. 

Tajemnica, wiążąca się z ewentualną śmiercią lub miejscem pobytu którejś z młodszych córek cara, podsycała do „cudownych odnalezień” księżnej – do bycia Anastazją przyznało się kilka kobiet. Najbardziej znana była Anna Anderson: mówiła ona w języku słowiańskim, który uznany został za rosyjski, a jej aparycja do złudzenia przypominała najmłodszą córkę Mikołaja II. Anderson miała nawet, podobnie jak Anastazja Romanowa, zdeformowaną lewą stopę! Mimo tego badania DNA wykonane dziesięć lat po śmierci Anny Anderson nie wykazały żadnych związków z carską rodziną. 

Inną ważną postacią, która również pojawia się w opisywanej animacji, jest Maria Fiodorowna, a dokładniej Maria Fiodorowna Romanowa, z domu Glücksburg, czyli babka Anastazji, matka cara Mikołaja II. Rola tej postaci jest w filmie o tyle istotna, że to jej właśnie przypada ostateczna weryfikacja, czy główna bohaterka rzeczywiście jest jej wnuczką.

Ostatnim bohaterem mającym zasadniczy wpływ na fabułę jest główny antagonista – Grigorij Rasputin. W tej opowieści to on, jego klątwy i czary odpowiedzialne są za niepowodzenia carskiej rodziny: na skutek jego zaklęcia bowiem wybucha rewolucja lutowa i to przez niego Anastazja nieomal ginie w otchłani morskich odmętów. 

W animacji pojawiają się też inni bohaterowie: Dymitr – młody służący, który pomaga uciec Anastazji, a następnie rozpoznaje księżną i poprzez intrygę konfrontuje ją z Marią Fiodorowną (dość sceptycznie pochodzącą do historii o ocalałej wnuczce); Bartok – nietoperz służący Rasputinowi; Władimir Wołodia – przyjaciel Dymitra; Sophie – kuzynka Marii Fiodorownej. Rola tych postaci nie jest jednak bardzo znacząca (poza Dymitrem, rzecz jasna), a ponadto nie mają one swoich pierwowzorów w rzeczywistości.


Jak było naprawdę?

Niestety, 30 kwietnia 2008 roku rosyjscy naukowcy dowiedli, że zwęglone szczątki chłopca i młodej kobiety należały do najmłodszych dzieci Mikołaja II i Aleksandry Fiodorownej. Żadnemu z członków carskiej rodziny nie udało się zatem ujść z życiem z krwawej egzekucji. 

Maria Fiodorowna Romanowa nigdy nie uwierzyła w cudowne ocalenie którejś ze swoich wnuczek, a do kobiet podających się za Anastazję podchodziła bardzo sceptycznie. Nigdy też nie podejmowała prób spotkania się z nimi, osobistej weryfikacji. Po rewolucji w 1917 roku, której pokłosiem była śmierć jej syna, synowej i pięciorga wnucząt, zdołała schronić się na Krymie, po czym przedostała się do Wielkiej Brytanii. Ostatecznie w 1919 roku powróciła do ojczystej Danii, gdzie spędziła resztę życia. 

Ciekawie natomiast rzecz ma się z Grigorijem Rasputinem, który rzeczywiście przepowiadał carskiej rodzinie rychły upadek, jeśli zostanie odsunięty od władców. Nie miał z upadkiem jednak nic wspólnego: zmarł kilka miesięcy wcześniej. Członkowie carskiej rodziny, z Feliksem Jusupowem (mężem siostrzenicy cara Mikołaja II) na czele, zawiązali spisek, którego celem był zamach na życie rzekomego mnicha. Rasputin, napojony zatrutym winem, kilkukrotnie postrzelony, ze zmiażdżoną przez pałkę czaszką, został związany i wrzucony do wody. Badania na wyłowionym z Newy ciele pokazały, że Rasputin wciąż żył! 


A jak ma się historia Anastazji Romanowej do opisywanej animacji? Otóż rzeczywistość jest dla niej jedynie inspiracją – podobnie jak czyni się to w wielu innych kultowych produkcjach animowanych, przykładowo w Pocahontas czy Dzwonniku z Notre Dame. Naiwnością byłoby jednak traktować film adresowany do dzieci jak źródło wiedzy o historii, a brakiem racjonalnego myślenia nazywać te rozbieżności przekłamaniami.


 Ewelina Kawka

ewa-elina@o2.pl


Źródła:

R. K. Massie: Romanowowie: ostatni rozdział;

D. Matelski: Losy Anastazji Nikołajewnej Romanowej po obaleniu caratu w Rosji – mity i rzeczywistość historyczna; 

A. Cook:  Zabić Rasputina. Prawdziwi zabójcy szalonego mnicha. (przeł. K. Bażyński-Chojnacka, P. Chojnacki);

J. Sobczak: Mikołaj II – ostatni car Rosji. Studium postaci i ewolucji władz;

Anastazja. (www.filmweb.pl/film/Anastazja-1997-6).


Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy...

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z ...

Elvis – największa rewolucja kulturalna XX wieku

Każdy o nim słyszał i każdy kojarzy jego wizerunek – niezależnie od tego, czy chodzi o naszych dziadków, rodziców czy młodsze pokolenia. Legenda, marka, rewolucja, a przede wszystkim człowiek, który podbił i zmienił na zawsze kulturę całego świata.   Artyści tworzą coś, co nawet po ich śmierci doskonale funkcjonuje i dzięki temu zapisują się na stałe w ludzkiej podświadomości. Nieśmiertelność może dać muzyka, obrazy, wynalazek. Tymczasem w tym konkretnym przypadku mówi się: „Elvis wiecznie żywy”. Nie tylko jego muzyka – rock and roll, nie tylko strój czy taniec. To stwierdzenie wskazuje, że Elvis Presley nie jest symbolem jednej, konkretnej dziedziny. Wystarczy się rozejrzeć – znajdziemy go niemal wszędzie. Jego podobizny znajdują się na koszulkach, kubeczkach, plakatach, muzykę można usłyszeć w najróżniejszych miejscach, a nawiązania do stylu występowania na scenie dostrzec w wielu filmach. Na świecie można się spotkać z tysiącami jego naśladowców – podczas...