Przejdź do głównej zawartości

Romans z Osiecką


Niech żyje bal
, Damą być, Dziś prawdziwych cyganów już nie ma, Małgośka, Nie spoczniemy, Sing sing, Uciekaj moje serce, W żółtych płomieniach liści – to zaledwie skromny wycinek z ogromnej całości tekstów autorstwa Agnieszki Osieckiej, która przez sześćdziesiąt jeden lat swojego życia napisała ich około dwóch tysięcy. Osiecka tworzyła również opowiadania (np. Biała bluzka), książki fabularne (m.in. Szpetni czterdziestoletni, Czarna wiewiórka, Salon gier), historie dedykowane najmłodszym (np. Wzór na diabelski ogon, Szczególnie małe sny), libretta, scenariusze widowisk muzycznych (np. Niech no tylko zakwitną jabłonie) czy tłumaczenia piosenek Bułata Okudżawy.


Jednak tym, czym tak naprawdę zasłynęła poetka, było jej burzliwe życie uczuciowe i to na tym aspekcie postanowili skupić się twórcy serialu o życiu autorki Małgośki, mającego właśnie swoją premierę. Reżyserzy – Michał Rosa i Robert Gliński, wespół ze scenarzystami – Maciejem Karpińskim, Maciejem Wojtyszko, Henryką Królikowską i Anetą Wróbel postawili sobie za cel przybliżyć widzom te obrosłe w legendy doświadczenia poetki. Na ile im się to udało?


Od pierwszego balu, aż po ostatni

Serial Telewizji Polskiej składa się z trzynastu odcinków i opowiada o życiu twórczyni, począwszy od ostatnich klas szkoły średniej poprzez jej doświadczenia na studiach dziennikarskich i reżyserskich, działalność w Studenckim Teatrze Satyryków, opowiedzianych przez pryzmat romansów i aż po śmierć 7 marca 1997 roku. W rolę młodej Agnieszki Osieckiej wciela się Eliza Rycembel, natomiast w jej dojrzalszą wersję – Magdalena Popławska. Jest to zabieg stosowany przez reżyserów na całym świecie – ot choćby w australijsko-brytyjskiej Drodze do zapomnienia z 2013 roku w reżyserii Johnathana Teolitzky'ego. Jednak w naszej rodzimej produkcji upływ lat zdaje się imać jedynie tytułowej bohaterki, bowiem postacie Wiktora i Marii Osieckich, Marka Hłaski czy Krystyny Sienkiewicz grane są niezmiennie przez te same osoby. Szczytem braku dbałości o szczegóły jest sposób ukazania Agaty Passent – córki Agnieszki Osieckiej i Daniela Passenta – która wygląda tak samo, będąc kilkutygodniową dziewczynką i półrocznym dzieckiem.


Miłość czy polityka?

Celem przybliżenia realiów Rzeczpospolitej Ludowej, każdy odcinek rozpoczyna się od wyświetlenia fragmentu Polskiej Kroniki Filmowej z czasów, w których dzieje się akcja – mamy więc m.in. przemówienia Władysława Gomułki czy Edwarda Gierka. Jest to zabieg interesujący, jednak ma się nijak do deklaracji twórców, którzy obiecują opowiedzieć widzom o życiu uczuciowym polskiej poetki, a słowem nie wspominają o drugim mężu Osieckiej, reżyserze Wojciechu Jesionce. Zamiast tego pokazują znane ogółowi wystąpienia polityków, które z romansami artystki nie mają nic wspólnego.


Kto jest kim?

W telewizyjnej opowieści o życiu autorki Małgośki przewija się mnóstwo postaci o niebagatelnej roli dla polskiej kultury i sztuki. I nie są to wyłącznie kochankowie poetki, którym scenarzyści dają więcej ekranowego czasu, m.in. Marek Hłasko czy Jeremi Przybora. W serialu bowiem pojawiają się również postacie takie jak: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Giedroyć, Wojciech Młynarski, Jerzy Markuszewski, Jerzy Bossak, Zofia Hertz oraz Krzysztof Komeda. Postacie te, choć bardzo epizodyczne, przejawiają często na tyle duże podobieństwo fizyczne do prawdziwych osób, że – przy odpowiednim rozeznaniu – jesteśmy w stanie je rozpoznać. Pewnym problemem scenarzystów wydaje się jednak zaprezentowanie tych bohaterów, gdyż przedstawieni zostają bez jakiegokolwiek kontekstu. Tak więc np. członkowie STS-u pojawiają się i znikają niczym nikogo nieinteresujący statyści – za wyjątkiem tych nielicznych chwil, gdy postacie zwracają się do siebie po imieniu (cóż jednak począć, kiedy mamy np. dwóch Andrzejów?).

Innym zaniedbaniem scenarzystów, z którym widzowie mogli się już spotkać podczas oglądania serialu o Eugeniuszu Bodo, są akcenty i sposób wymowy bohaterów. Przykładem może być tu choćby tytułowa bohaterka, która nie wymawiała drżącego „r” – o czym mówiła m.in. na festiwalu opolskim w 1977 roku, pt. Nastroje nas troje współprowadzonym z Wojciechem Młynarskim i Jonaszem Koftą. Żaden z bohaterów nie wymawia lwowskiego „ł”, tak charakterystycznego dla tamtej epoki, kojarzonego z wyższą kulturą i dystynkcją oraz uczonego w szkołach aktorskich.


Co poszło nie tak?

Głównym problemem serialu o Osieckiej zdaje się być niezdecydowanie autorów w kwestii tego, o czym właściwie chcieli opowiedzieć – o polityce? O stylu życia środowisk ukazanych w filmie? Czy – jak deklarowali – o miłościach Agnieszki Osieckiej? Niestety nie sposób odpowiedzieć na to pytanie na bazie telewizyjnej historii. Odbiór produkcji Telewizji Polskiej burzy również brak dbałości w kwestii detali. Serial ma swoje plusy, gdyby jednak autorzy byli konsekwentni i dokładniejsi, opowiedziana przez nich historia Agnieszki Osieckiej byłaby znacznie przyjemniejsza w odbiorze.


 Ewelina Kawka

ewa-elina@o2.pl



Źródła:

C. Petelski: Osiecka; (filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=112936);

A. Osiecka: Szpetni czterdziestoletni;

J. Teplitzky: Droga do zapomnienia. (filmweb.pl/film/Droga+do+zapomnienia-2013-633853).




Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z

Czy anime to tylko hentai?

„Azjo-zjeby”, „mango-zjeby” – tak laik często określa miłośników japońskiej popkultury, głównie komiksów. Mimo to zdobyły one ogromną rzeszę fanów w całej Europie, a więc również w Polsce. Osoby, które nigdy nie miały do czynienia z anime ani mangą, mogą je kojarzyć z pornografią. Jak jest naprawdę? Manga współcześnie oznacza japoński komiks, a anime jego adaptację w formie kilkunastu odcinków, filmu lub OVA, czyli miniserialu. Mangę drukuje się zazwyczaj na czarno-białym papierze i czyta się, ku zdziwieniu nowicjuszy, od prawej do lewej strony. Publikowana jest regularnie w magazynach, a jeśli autor zyska uznanie i komiks będzie pojawiał się przez dłuższy czas, zostanie wydany w formie tomików zwanych tankōbon (jap. „niezależnie pojawiająca się książka”). Zarówno mangę, jak i anime cechuje charakterystyczna kreska, postacie niekiedy rysowane są bardzo prosto i schematycznie, mają często ogromne oczy i długie włosy. Jednak trzeba przyznać, że nie można im odmówić urody. Co t