Przejdź do głównej zawartości

Bezpieczne, solidne, godne zaufania – historia marki Volvo


Chyba każdy kojarzy samochody spod znaku Volvo – występujące na drogach na całym świecie, znane z bezpieczeństwa, niezawodności i stylu. Nie każdy jednak wie, że marka ta ma za sobą długą historię doświadczeń w konstruowaniu jednych z najlepszych i najbardziej solidnych samochodów według niezależnych rankingów, ale także samych klientów.

 

Jak się zaczęło?

Historia marki Volvo oficjalnie swój bieg rozpoczęła w 1927 roku, jednak sama nazwa pojawiła się znacznie wcześniej niż pierwsze samochody tej marki. Została wymyślona przez pracowników szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF – która prowadzi produkcję do dziś, a jako znak firmowy zarejestrowano ją w 1915 roku. W firmie SKF pracowali m.in. Assar Gabrielsson oraz Gustaf Larson. Pierwszy był ekonomistą i biznesmenem, drugi inżynierem i projektantem. Mężczyźni podczas pogawędki w jednej z göteborskich restauracji, przechodząc od słowa do słowa, zdecydowali, że chcieliby wytwarzać samochody. Gabrielsson przekonał szefostwo SKF do zaangażowania się w produkcję – w końcu znak był już opatentowany, firma dobrze prosperowała, więc czemu nie?

14 kwietnia 1927 roku, czyli w dzień przyjęty jako oficjalny początek istnienia producenta samochodów Volvo, z linii produkcyjnej zjechał pierwszy model oznaczony jako ÖV4, zwany popularnie Jacobem. W trakcie projektowania pomysłodawcy ustalili trzy założenia, którym Volvo, również w przyszłości, miało być wierne: samochód powinien mieć prostą konstrukcję, skupiać się na wysokiej jakości, a nie na niskiej cenie, natomiast jego budowa miała być oparta na własnych, a nie zakupionych komponentach.

Jak więć wyglądało pierwsze volvo? Był to samochód prosty i niezawodny. Pod maską posiadał czterocylindrowy silnik o mocy 28 KM. Oczywiście wzorowany był na pojazdach amerykańskich z lat 20., jak niemal wszystko o czterech kołach, co wówczas powstawało. Pomysł na wyprodukowanie kabrioletu, okazał się jednak kompletnie nietrafiony – w swoim rodzimym kraju nadawał się co najwyżej na letnie przejażdżki. Ale mimo to był ważnym, bo dającym mocny start, modelem. Niedługo po nim (dwa lata po inauguracji produkcji) na rynek wkracza model PV651, który był pierwszym samochodem z sześciocylindrowym silnikiem, a do chłodzenia użyto cieczy. Auto było wyposażone w hydrauliczne hamulce i posiadało zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszym dziesięcioleciu firmy rozpoczęto też montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Niestety krótko po wprowadzeniu marki Volvo przemysł samochodowy gwałtownie się załamał. W związku z rozpoczęciem II wojny światowej potencjalni klienci firmy, którzy byli nabywcami łożysk do samochodów osobowych, zmienili charakter swojej produkcji i zaczęli produkować ciężkie wozy bojowe. Mimo tego firma nie próżnowała – w tym czasie powstały projekty wielu wspaniałych samochodów. Już w 1944 roku na rynku pojawił się model PV444 – stylistyką nawiązywał on do aut amerykańskich, jednak pod względem techniki i dopracowania miał spełniać ostrzejsze wymogi europejskie. Już wtedy markę cechowała innowacyjność. Przełomowe PV444 było pierwszym samochodem z nadwoziem samonośnym, które weszło do produkcji masowej. Nazwa samochodu również nie jest przypadkowa – pierwsza liczba symbolizowała 4-osobowe wnętrze, druga moc 40 KM, a trzecia użycie czterocylindrowego silnika. W 1953 roku był on najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji.

W tamtym okresie firma zatrudniała ponad 6 tysięcy pracowników i była liderem w produkcji pojazdów użytkowych – stworzyła m.in. pierwszą ciężarówkę, autobus i traktor napędzane silnikami Diesla. Marka nie zostawała jednak na „bezpiecznym gruncie” – próbowała także swoich sił jako producent superluksusowych samochodów – jak np. PV831. Była to reprezentacyjna limuzyna wyposażona w takie udogodnienia jak welurowa tapicerka, dywaniki na podłodze, zapalniczki, zegar oraz radio. Projektanci podjęli także próby stworzenia samochodu sportowego. Z tą myślą powstał model P1900 wyposażony w 70-konną jednostkę z dwoma gaźnikami.



Bezpieczeństwo przede wszystkim

Kolejnym przełomowym etapem było wypuszczenie na rynek Volvo 120 Amazon. Jak na tamte czasy miał on bardzo awangardową sylwetkę. Był to także pierwszy samochód promowany na szeroką skalę dzięki crash testom. W Amazonie po raz pierwszy zastosowano także pionierskie rozwiązanie – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Autorem tego wynalazku jest Nils Bohlin – inżynier Volvo, którego wysiłek doceniły pozostałe firmy motoryzacyjne, ale też każdy, kto choć raz jechał samochodem. Szwedzki producent samochodów, w trosce o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, zezwolił konkurencji na bezpłatne wykorzystanie ich rozwiązania. Ponadto w samochodach tej marki trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wprowadzono w wyposażeniu standardowym na przednich i tylnych siedzeniach już w 1967 roku, czyli w zaledwie osiem lat od debiutu tego rozwiązania.

Dziś w samochodach tej marki systemy bezpieczeństwa są jednymi z najlepszych, które są montowane w motoryzacji. Przez lata Volvo wprowadzało coraz to nowsze systemy. Na początku lat 70. otwarto Volvo Technical Center – jednostkę badawczą odpowiedzialną za testowanie nowych technologii z zakresu bezpieczeństwa. To właśnie tam przeprowadzano próby teleskopowych zderzaków, systemu ABS oraz poduszek powietrznych. Już w 1972 wprowadzono fotelik dla dziecka zwrócony tyłem do kierunku jazdy, pozwalający na równomierny rozkład obciążeń i zminimalizowanie ryzyka obrażeń. Sześć lat później powstało podwyższenie siedziska dla dziecka z regulacją pasa, które umożliwiało dzieciom od czwartego roku życia wygodniej i bezpieczniej podróżować przodem do kierunku jazdy. W 1991 roku wprowadzono system ochrony przed uderzeniem bocznym (Side Impact Protection System — SIPS), który stanowił integralny element konstrukcji samochodu. W 1994 roku powstała kolejna innowacja na światową skalę, czyli boczne poduszki powietrzne.

Systemów tych do dnia dzisiejszego powstała cała masa – system ochrony przed urazami odgięciowymi kręgosłupa szyjnego (WHIPS), w 1998 roku kurtyna powietrzna, cztery lata później system ochrony na wypadek dachowania (ROPS), układ monitorowania martwych pól (BLIS). W 2008 roku do produkcji Volvo XC60 wprowadzono City Safety jako standardowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów. Firma Volvo była także pionierem w badaniach dotyczących wypadków spowodowanych zjechaniem z drogi, które często jest wynikiem przemęczenia, trudnych warunków atmosferycznych lub nieuwagi kierowcy. Podobnych udogodnień można by wymienić o wiele więcej – samochody Volvo, zgodnie z założeniami z 1927 roku, są naprawdę jednymi z najbardziej bezpiecznych z produkowanych samochodów.


Nowe fabryki i rozwijanie marki

Wracając do lat 70. XX w. – w 1973 roku przedsiębiorstwo zainwestowało w holenderską firmę DAF. W historii szwedzkiego producenta rozpoczęła się wówczas era silników turbodoładowanych. Dzięki przejęciu 1/3 udziałów DAF, Volvo mogło rozpocząć produkcję modeli 240 i 260, a w latach 80., miała miejsce premiera Volvo 400. Każdy z nas kojarzy samochody-bunkry, wyglądające jakby były ciosane siekierą, prawda? Ostre linie, długie bagażniki i maski w produkowanych wtedy sedanach i kombi, jak piszą fani marki, były wyznacznikami monumentalnego designu szwedzkich samochodów. Nie sposób nie wspomnieć w tym miejscu także Volvo C70, które okazało się przełomem w estetyce samochodowej. Było to piękne coupe, którego premiera miała miejsce w 1997 roku. Rewolucja stylistyczna nastąpiła w 1998 roku wraz z premierą modelu S80. Samochód charakteryzował się nowoczesnym, dynamicznym nadwoziem o zdecydowanie lżejszej linii. 

W 1999 roku firma została kupiona przez Forda. W 2010 roku Volvo Car Corporation stało się własnością chińskiej firmy Geely. Samochody Volvo mają swoich zagorzałych zwolenników. Nie dziwi więc fakt, że informacja o przejęciu przedsiębiorstwa przez firmę z Państwa Środka wywołała spory niepokój wśród fanów marki. Jednak wraz z napływem chińskiego kapitału przed Volvo otworzyły się zupełnie nowe perspektywy. Obecnie produkowane modele Volvo nie przypominają już jednak dawnych konstrukcji, co nie znaczy wcale, że zapomniano o założeniach tej marki – limuzyny i kombi nie straciły nic ze swojego charakteru, jednak w tym przypadku, bez cienia wątpliwości, można określić je jako dynamiczne i atrakcyjne.


Volvo dziś – luksusowe limuzyny, kombi, SUV-y

Produkowane dziś modele osobowe pozostały wierne tradycji – są to gównie spore sedany i funkcjonalne kombi. Obecnie najmniejszym samochodem w gamie jest model S60, reprezentujący segment D. Wcześniej firma produkowała także modele segmentu C-S40 i C30. Oczywiście rolę flagowej limuzyny pełni Volvo S90. Zarówno ten, jak i mniejszy sedan, są oferowane także w kombi. Co ciekawe, oba modele kombi występują też w wersji Cross Country, ze zwiększonym prześwitem i napędem na wszystkie koła (w modelu V90 Cross Country klienci mogą zamówić pneumatyczne zawieszenie). Jak każdy liczący się producent, Volvo ma także w ofercie kilka SUV-ów. Zaczynając od kompaktowego XC40, przechodzimy do modelu XC60, którego stylistyka wyraźnie nawiązuje do flagowego okrętu marki. Mowa tu o Volvo XC90, które na rynku konkuruje m.in. z Mercedesem GLE, Audi Q7 i z BMW X5.

Samochody Volvo nie należą do tanich, jednak w zestawieniu z konkurencyjnymi modelami reprezentującymi segment premium nie wypadają źle. Ceny w naszym kraju rozpoczynają się od kwoty 165 tys. zł za podstawowy model S60. Podstawowy wariant modelu V60 to wydatek rzędu 152 tys. zł. Flagowe modele S90 i V90 kosztują odpowiednio 189 tys. zł i 200 tys. zł. Ofertę SUV-ów otwiera najmniejsze XC40, wycenione na ok. 135 tys. zł. Większe XC60 kosztuje prawie 168 tys. zł. Największy model uterenowiony – Volvo XC90 – w podstawowej wersji został wyceniony na 284 tys. zł.

Od czasu powstania Volvo wyprodukowało ponad 13,5 miliona samochodów, nie licząc milionów ciężarówek, autobusów, łodzi, samolotów czy specjalistycznych maszyn. Z wszystkich wyprodukowanych samochodów do dziś po drogach całego świata jeździ ponad 8 milionów pojazdów.


 Zuzanna Kurzak

z.kurzak@interia.pl



Źródła:

Historia Volvo. To jemu zawdzięczamy pasy bezpieczeństwa i crash testy www.focusnauka.pl/artykul/volvo-modele-samochodow-i-historia-szwedzkiej-marki?page=1

www.volvocars.com;

www.eurokas.volvocars-partner.pl.




Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy...

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z ...

Elvis – największa rewolucja kulturalna XX wieku

Każdy o nim słyszał i każdy kojarzy jego wizerunek – niezależnie od tego, czy chodzi o naszych dziadków, rodziców czy młodsze pokolenia. Legenda, marka, rewolucja, a przede wszystkim człowiek, który podbił i zmienił na zawsze kulturę całego świata.   Artyści tworzą coś, co nawet po ich śmierci doskonale funkcjonuje i dzięki temu zapisują się na stałe w ludzkiej podświadomości. Nieśmiertelność może dać muzyka, obrazy, wynalazek. Tymczasem w tym konkretnym przypadku mówi się: „Elvis wiecznie żywy”. Nie tylko jego muzyka – rock and roll, nie tylko strój czy taniec. To stwierdzenie wskazuje, że Elvis Presley nie jest symbolem jednej, konkretnej dziedziny. Wystarczy się rozejrzeć – znajdziemy go niemal wszędzie. Jego podobizny znajdują się na koszulkach, kubeczkach, plakatach, muzykę można usłyszeć w najróżniejszych miejscach, a nawiązania do stylu występowania na scenie dostrzec w wielu filmach. Na świecie można się spotkać z tysiącami jego naśladowców – podczas...