Dla przeciętnego człowieka prawdopodobnie nie ma nic ciekawego w ciężarówkach. Rzadko też ktokolwiek wypisuje na liście swoich życiowych marzeń przejażdżkę ciągnikiem siodłowym. Nad łóżkiem chyba lepiej sobie powiesić zdjęcie ulubionego zespołu niż fotografię TIR-a. Tymczasem marka Volvo nadaje swoim ciężarówkom nowy sens, pokazując, że mogą być one fascynujące, poruszające, wyjątkowe.
Nie od dziś wiadomo, że najlepszym sposobem na przyciągnięcie klienta jest dobrze zrobiona reklama. Jednak w dzisiejszych czasach większość reklam jest tworzona w zamkniętych halach w green boxach z aktorami nauczonymi formułek, a później całość jest montowana na komputerach, gdzie dodaje się kolejne efekty. Co w tym czasie robi Volvo? Stawia cztery ciężarówki, jedną na drugiej, a na samej górze prezesa firmy.
Reklama Volvo to dowód, że pomysł jest najważniejszy w reklamie. Na początku 2020 r. Volvo Trucks wypuściło na rynek cztery nowe ciężarówki: Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM i Volvo FMX. Był to pierwszy raz, kiedy firma zdecydowała się wprowadzić do sprzedaży cztery samochody jednocześnie. Volvo FH i Volvo FH16 zyskały nowoczesny wygląd, który zawdzięczają reflektorom głównym LED w kształcie litery V z aktywnymi światłami mijania, nowej konstrukcji maskownicy wlotu powietrza oraz komfortowej i przestronnej kabinie dostępnej w pięciu wersjach wykończenia.
W Volvo FM i Volvo FMX również zaszło wiele zmian. Modele te mają nowe kabiny z możliwością ich dodatkowej optymalizacji pod kątem różnych zastosowań. Została też zwiększona szyba przednia, powstały nowe lusterka, obniżono linię drzwi. Obecne są także nowe reflektory, zapewniające kierowcy jeszcze lepszą widoczność. Co więcej, w modelach można zamontować do ośmiu kamer, w tym kamerę narożną po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na dodatkowy wyświetlacz.
Dodatkowo w każdym z samochodów zostały ulepszone wnętrza. Kierowcy zyskali łatwy dostęp do najróżniejszych sterowników, przycisków czy paneli dotykowych, a także większą przestrzeń i lepszą widoczność. Modyfikacje te nie tylko pozwalają poprawić komfort pracy kierowców, ale przede wszystkim mają wzmocnić ich bezpieczeństwo na drodze. Zmiany wprowadzone w Volvo FM i FMX zwiększają także wydajność pojazdów. Nowa oś zespolona, wytrzymująca nacisk do 38 ton, dzięki czemu DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu może wynosić nawet 150 ton, pozwala zwiększyć ładowność nawet o 5,6 tony. Po modernizacji przedniego zawieszenia nacisk na przednią oś może wynosić do 10 ton lub – w przypadku podwójnej przedniej osi – do 20 ton. I to właśnie te modyfikacje pozwoliły na realizację reklamy, którą mogliśmy oglądać w zeszłym roku.
Wypuszczając na rynek cztery modele samochodów, Volvo Trucks mogło zrobić cztery osobne reklamy, jednak zdecydowało się na jedną, pokazującą wszystkie samochody razem i jednocześnie podkreślająca ich największe zalety – The Tower. Na krótkim filmie widzimy owe cztery ciężarówki ustawione jedna na drugiej, które jadą we wspaniałej, mrocznej scenerii, wokół widać tylko padający deszcz, przebiegające wilki, a także reflektory, których światło przebija się przez noc. I gdy myślimy, że to już wszystko, kamera pokazuje nam stojącego na samej górze samochodowej wieży Rogera Almę, wiceprezesa wykonawczego Volvo Group i prezesa Volvo Trucks. Kolejna reklama zrobiona przy pomocy licznych programów komputerowych? Nie! To rzeczywistość ukazująca faktyczne możliwości tych samochodów.
Zaraz po wypuszczeniu reklamy, Volvo Trucks opublikowało na swoim kanale na YouTube kulisy jej powstawania. Cała konstrukcja miała wysokość piętnastu metrów i ważyła około 58 ton. Było to możliwe dzięki temu, że solidna ciężarówka budowlana Volvo FMX i jej nowa 38-tonowa dwuosiowa jednostka mogą udźwignąć ciężar innych pojazdów. Ciężarówki zostały przymocowane do siebie specjalnymi stalowymi ramami, a samo układanie pojazdów przeprowadzono za pomocą ciężkiego dźwigu samochodowego. Całość wymagała jednak stałej prędkości i kierunku, co osiągnięto dzięki technologii Volvo Dynamic Steering i wykwalifikowanemu kierowcy ciężarówki, którym była jeżdżąca ciężarówkami Volvo już 12 lat Bodil Alexandersson.
Firma jest znana z tworzenia trzymających w napięciu reklam – każdy z nas kojarzy chyba Epic Split. To reklama z 2013 r. – widzimy w niej Jean-Claude’a van Damme’a robiącego szpagat pomiędzy jadącymi do tyłu ciężarówkami Volvo. Ten film miał zapewniać o stabilności i precyzji samochodów Volvo FM wyposażonych w nowoczesny, wspomniany już wcześniej system Volvo Dynamic Steering. Van Damme podczas ujęcia był chroniony ukrytą uprzężą bezpieczeństwa i drutem niewidocznym w końcowym efekcie. Za lusterkami bocznymi do każdej ciężarówki dołączono niewielką platformę, która wspierała stopy Van Damme’a podczas wyczynu. Obie ciężarówki jechały do tyłu ze stałą prędkością 25 km/h z pilotami w każdym z dwóch pojazdów, którzy mieli za zadanie monitorować szybkość.
Można by tu wymieniać jeszcze wiele reklam, które zapadły widzom w pamięć – tę, na której do ciężarówki przyczepiony jest paralotniarz (The Flying Passenger) albo tę z września 2013 r., na której widzimy ówczesnego prezesa Volvo Trucks stojącego na ciężarówce zaczepionej jedynie na haku i wiszącej na dźwigu (The Hook). Jednak marka Volvo to przede wszystkim bezpieczeństwo – dlatego też firma często publikuje filmy, na których pokazuje, jak ważne są systemy zamontowane w ich samochodach.
Moments – reklama promująca nowe Volvo XC60 z 2017 r. wydaje się najbardziej adekwatna dla tego aspektu marki. To trzyminutowa podróż przez życie, która zaczyna się, gdy mała dziewczynka idzie po raz pierwszy do szkoły. W następnych kadrach widzimy kolejne momenty z życia i proces dorastania bohaterki. Motyw ten zestawiono z historią kobiety, która spieszy się do pracy, jadąc swoim Volvo. Finał jest dość zaskakujący i dobitnie pokazuje, jak ważne są systemy bezpieczeństwa w dzisiejszych autach. Cały film kończy się słowami: sometimes the moments that never happen, matter the most. I po obejrzeniu tej produkcji trudno się z nimi nie zgodzić.
Na podsumowanie nie sposób jednak nie wspomnieć o halloweenowym spocie z 2016 r. – Volvo – ABC of death. Jest to film przygotowany przez studentów: Doriana Lebherza i Daniela Titza z Akademii Filmowej w Ludwigsburgu, który nie jest oficjalną reklamą producenta samochodów, ale projektem młodych reżyserów. Autorzy przyznają jednak, że zanim upublicznili film, zapytali przedstawicieli Volvo o modele aut, które ewentualnie mogliby pokazać oraz o opinię i zgodę. Liczyli się z tym, że scenariusz jest mocno ryzykowny, jednak Volvo nie miało żadnych zastrzeżeń.
Trwający blisko minutę spot pokazuje losy mieszkańców małego miasteczka, których spotykają koszmarne historie kończące się ich śmiercią. Na przykład przy kopaniu ogródka wybucha bomba, staruszka atakują krwiożercze gołębie, kogoś rozjeżdża rozpędzony autobus. Film kończy się sceną, w której kierujący samochodem Volvo mężczyzna w podeszłym wieku słabnie za kierownicą i traci przytomność, a tym samym panowanie nad autem. W tym czasie na jezdnię wchodzi pieszy prowadzący na smyczy psy. Gdy auto z dużą prędkością zbliża się do przechodnia i wydaje się, że skończy się to tak tragicznie, jak wcześniejsze historie, samochód nagle zatrzymuje się w bezpiecznej odległości. Do potrącenia pieszego nie dochodzi, choć kierowca samochodu prawdopodobnie już nie żyje. Auto zatrzymuje się dzięki specjalnemu systemowi bezpieczeństwa.
Jak widzimy, Volvo świetnie potrafi reklamować swoje produkty, podkreślając ich najważniejsze cechy – niezawodność i bezpieczeństwo, jednocześnie dobrze się przy tym bawiąc.
Zuzanna Kurzak
z.kurzak@interia.pl
Źródła:
www.volvotrucks.pl/pl-pl/news/press-releases/2020/sep/polska-premiera-nowych-modeli-Volvo-Trucks.html;
www.f5.pl/moto/nowa-reklama-volvo-mowi-o-zyciu-wiecej-niz-niejeden-hollywoodzki-dramat;
www.volvotrucks.co.nz/en-nz/news/magazine-online/2020/mar/the-hero-the-tower.html;
The Tower – www.youtube.com/watch?v=0F2GrIuSgZ8&t=0s;
The Tower – Behind the scenes – www.youtube.com/watch?v=FDGUDLQQBhM;
Moments – www.youtube.com/watch?v=pjQt2lEZIXg;
The Flying Passenger – www.youtube.com/watch?v=NCUD4joG_3g;
The Epic Split – www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10;
ABC of Death – www.youtube.com/watch?v=Snst8htbwBo.