Czy widzieliście kiedyś czarną tabliczkę z białym napisem przecena? A czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego logotypy firm mają właśnie takie, a nie inne barwy? Kolory wpływają na nasz nastrój, szybkość reakcji, sposób myślenia. Przedsiębiorstwa bardzo umiejętnie potrafią to wykorzystać, bo żaden kolor w marketingu nie jest przypadkowy.
Tym, w jaki sposób dany kolor oddziałuje na umysł, zajmuje się psychologia kolorów. Niektóre barwy mogą pobudzać (co objawia się m.in. podniesieniem ciśnienia krwi), inne relaksować, uspokajać, zasmucać. Zrozumienie ich działania pozwala firmom wykorzystywać kolory w taki sposób, by wywierać na klientach pożądany efekt. Logo firmy ma o niej świadczyć nie tylko poprzez kształty czy symbole, ale także poprzez kolor. Również kolory użyte w reklamach czy w grafice opakowań, mają znaczenie marketingowe. Jakie emocje płyną więc z danych kolorów oraz jak się ich używa, by odnosić korzyści?
Czerwony
Przyciąga uwagę, ale równocześnie przyśpiesza proces podejmowania decyzji. Czerwony sygnalizuje zagrożenie, wymaga więc szybkiej reakcji. Jest często wykorzystywany do komunikatów typu „Kup teraz!”, „Okazja!”. Kojarzy się z miłością, pożądaniem, erotyką, a w logotypach najczęściej symbolizuje energię, pasję, dynamikę, radość, z którymi dana marka chce się utożsamiać. Często jest używany przez firmy związane z produkcją napojów, odzieży, samochodów, czy nawet środków myjących, a także przez stacje paliw. Dobrze komponuje się z bielą, choć flaga Polski raczej nie została zaprojektowana z tego powodu.
Żółty
Żółty kojarzy się ze szczęściem, optymizmem, nadzieją i wesołością. Firmy, które wykorzystują żółty w swoich logo, poprzez swoje produkty chcą pozytywnie nastrajać klientów. Żółć podkreśla dostępność dla wszystkich i raczej nie kojarzy się z elegancją. Żółtych logotypów używają często marki związane z jedzeniem, na przykład restauracje typu fast-food. Według badań czerwony w połączeniu z żółtym pobudza apetyt. Nic więc dziwnego, że logo najsłynniejszej sieci fast-food nie jest na przykład szaro-niebieskie, ale składa się z żółtych łuków na czerwonym tle. Podobnie jak czerwony, żółty przyciąga wzrok klienta i zachęca do reakcji, więc wykorzystywany jest przy promocjach czy specjalnych okazjach.
Pomarańczowy
Pomarańczowy, kolor powstały z połączenia żółtego i czerwonego, również zwraca na siebie uwagę, choć już w subtelniejszy sposób. Kojarzy się szybkością w obsłudze, ale też z innowacją czy pomysłowością. Wyjaśnia to jego wykorzystanie przez dwa giganty wśród sklepów internetowych, zarówno na rynku polskim, jak i światowym. Pomarańczowy może oznaczać przyjaźń i zaufanie. Szczególnie przykuwa uwagę młodych osób.
Niebieski
Odbiór każdego koloru nieco różni się w zależności od odcienia, ale ma to znaczenie szczególnie, jeśli chodzi o niebieski, ponieważ w tym przypadku różnica jest zasadnicza. Błękit związany jest z czystością i świeżością. Nie używa się go jednak w promocji żywności, ponieważ barwa ta zmniejsza ochotę na jedzenie. Nie dotyczy to wody pitnej, która prawie zawsze opakowana jest w błękitne butelki z etykietkami, na których również przeważa ten kolor. Pasuje także do środków higieny i czystości. Ciemniejsze odcienie niebieskiego działają relaksująco i uspokajające. Przywołują na myśl odpowiedzialność i profesjonalizm. Niebieski jest więc chętnie wykorzystywany przez firmy, których silną stroną powinno być zaufanie, stabilność, gwarancja bezpieczeństwa, czyli te związane z bankowością, transportem, technologiami czy kanałami informacyjnymi.
Zielony
Z oczywistych względów, łączony z naturą, przyrodą. Zielone opakowania często oznaczają ich ekologiczność, a produkty w nich zapakowane mają naturalne pochodzenie. Firmy, dla których priorytetem jest ochrona środowiska czy funkcjonowanie w zgodzie z nim, także decydują się na wykorzystanie zieleni w logotypach. Zielony, podobnie jak niebieski, uspokaja, kojarzy się również ze zdrowiem i bezpieczeństwem, dlatego wybierany jest też do promocji produktów medycznych, spożywczych i w symbolach banków. Zieleń daje nadzieję i wskazuje na innowacyjne podejście.
Czerń i biel
Biel najczęściej używana jest jako tło dla pozostałych kolorów. Oznacza czystość, sterylność, niewinność, a także spokój. Wyjątkowe zestawienie stanowi biel w połączeniu z czernią. Na logo, banerach czy reklamach ma kojarzyć się z klasą, elegancją, szykiem i ponadczasowością. Dzięki kontrastowi, czarny dobrze podkreśla inne barwy. Kojarzony jest ze śmiercią, żałobą, ale też tajemnicą.
Brązowy
Kolor ziemi utożsamiany jest ze stabilizacją, trwałością, historią, a także z naturalnością. Wykorzystywany jest często przy firmach związanych z żywnością, takich jak marki czekolad, piw czy herbat, które cenią sobie wymienione wcześniej cechy.
Złoty
Przywodzi na myśl bogactwo i luksus, ale symbolizuje również dojrzałość i mądrość. Używany dla podkreślenia ekskluzywności czy wyjątkowości produktu, stąd wykorzystywana przy napisach lub znaczkach typu „edycja limitowana” lub „wersja deluxe”.
Fiolet
Mistyczny i pełen majestatu. Podkreśla kreatywne podejście marki. Kojarzony z przepychem, ale w marketingu sygnalizuje dobrą jakość.
Należy jednak pamiętać, że dany kolor niekoniecznie został użyty w reklamie czy logotypie z powodu przyjętej symboliki. Nie zawsze to znaczenie jest takie oczywiste. Dodatkowo skojarzenia związane z barwą, w innych regionach świata mogą się zasadniczo różnić. W przypadku koloru śmierci i żałoby, którym w naszym kręgu kulturowym jest czarny, w niektórych regionach Azji jest nim jego przeciwieństwo, czyli biel. Warto zwrócić uwagę, jakie barwy wykorzystywane są do promowania różnych firm. Dzięki temu z jednej strony lepiej zrozumiemy swoje otoczenie, bo w końcu reklamy docierają do nas nieustannie, z drugiej zaś odczytamy ukryte komunikaty, które przekazują nam przedsiębiorstwa.
Barbara Węglarska
barbara.weglarska13@gmail.com
Źródła:
A. Jabłoński: Kolory w reklamie i marketingu (arturjablonski.com/kolory-w-reklamie-marketingu/);
K. Frątczak: Kolor ma moc. Psychologia kolorów w reklamie (mixabi.pl/kolor-ma-moc-psychologia-kolorow-w-reklamie/);
M. Gliniecka: Psychologia koloru w reklamie (cityboard.pl/images/pdf/Psychologia_koloru_w_reklamie_Martyna_Gliniecka.pdf);
M. Słowik: Znaczenie kolorów używanych w reklamie. Od teorii barw do psychologii kolorów. (projektowaniegraficzne.pl/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow/);
M. Wójciak (wizualion.pl/blog/projektowanie-logo-teoria-dobor-kolorow/);
O. Pawlikowska: Znaczenie kolorów w marketingu (foodmarketing.pl/znaczenie-kolorow-w-marketingu/);
„Kolor czerwony w reklamie” (youtube.com/watch?v=m_eYwWH0N6M).