Przejdź do głównej zawartości

Pure ETCR – ekologiczne wyścigi samochodów turystycznych


Świadomość ekologiczna społeczeństwa z każdym rokiem wzrasta, a dbanie o środowisko stało się priorytetem nie tylko w codziennym życiu, ale również w przestrzeni sportów motorowych. Od 2012 r. możemy śledzić rywalizację bolidów Formuły E – teraz przyszedł czas na samochody turystyczne. W czerwcu 2021 r. zadebiutuje nowa seria Pure ETCR. Co prawda pierwszy wyścig z serii elektrycznych samochodów turystycznych miał się odbyć już w 2020 r., jednak ze względu na ograniczenia związane z COVID-19 inauguracja została przełożona na kolejny rok. 


Format rywalizacji

Pure ETCR będzie różnić się od tradycyjnych wyścigów WTCC nie tylko napędem zamontowanym w samochodach, ale także samym formatem wyścigu. Konkurencja będzie bardziej przypominała serie wyścigów rallycrossowych.

Każdy zespół wystawia do rywalizacji trzech kierowców. Następuje pierwsze losowanie, które wyznacza miejsce w grupie poszczególnych marek. Drugie losowanie dzieli kierowców poszczególnych zespołów na sześć grup (A, B, C, D, E, F), w których odbędą się tzw. bitwy. Pierwsza runda to wyścigi kierowców w grupach wcześniej wylosowanych na dystansie 8-10 km. Po pierwszej bitwie znów tworzy się sześć grup, w których znajdują się: dwie grupy zwycięzców z pierwszego wyścigu (z grup A, B, C oraz D, E, F), dwie grupy kierowców, którzy zajęli drugie miejsca oraz dwie grupy kierowców sklasyfikowanych na trzecim miejscu. Wyścig odbywa się na tym samym dystansie co pierwsza bitwa. Później zwycięzcy oraz kierowcy, którzy zajęli drugie i trzecie miejsce w poszczególnych grupach, spotykają się w trzeciej bitwie, polegającej na jak najszybszym przejechaniu okrążenia. Zawodnik z najlepszym czasem ma prawo wyznaczyć pozycję zajmowaną przez kierowców na starcie w swojej grupie. Finał to wyścig na dystansie 12-15 km. Najlepszy kierowca z pierwszej grupy zostaje Królem Weekendu i zdobywa najwięcej punktów. Liczba punktów przyznanych reszcie zawodników zależy od ich pozycji w finale.


Innowacje wprowadzone w serii

Pierwsza zmiana dotyczy startu. Zawodnicy będą się ustawiali w bramie startowej, która ma stanowić znak rozpoznawczy serii. Gdy tylko zgasną światła, brama zostanie otwarta, a zawodnicy ruszą z pełną mocą. Każdy z kierowców będzie miał do dyspozycji przycisk push to pass. Po jego naciśnięciu samochód otrzyma dodatkową energię, co wiąże się z posiadaniem większej mocy, pozwalającej na łatwiejsze wyprzedzenie rywala. Z kolei wyprzedzony kierowca będzie mógł skorzystać z trybu walki, który również dostarczy więcej mocy. Kierowcy i zespoły będą oczekiwać na rywalizację w „Gorącej Strefie”, z której będzie można obserwować aktualną sytuację i walkę na torze. Po zakończeniu wyścigu samochody zatrzymają się w stacji ładowania, gdzie fani będą mogli z bliska przyjrzeć się pojazdom.


Czy to się przyjmie?

Organizator chwali się, że seria Pure ETCR to „pierwsze na świecie w pełni elektryczne, wielomarkowe mistrzostwa samochodów turystycznych”. Podstawą tej serii jest przyszłościowa koncepcja związana z samochodami elektrycznymi. Cel to udowodnienie, że maszyny z napędem elektrycznym wcale nie muszą być wolne. Samochody będą mogły osiągać prędkość 270 km/h i rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 3,2 s. Czy ta seria wypali? To dopiero się okaże. Istniejąca od dziewięciu lat Formuła E wciąż próbuje dorównać popularnością Formule 1. Mniejsze zainteresowanie elektryczną serią nie wynika z braku świadomości ekologicznej czy fascynacji rykiem silnika, ale z samego przebiegu wyścigów. Bolidy mają ograniczoną energię, więc nierzadko dochodzi do sytuacji, w których zawodnik dojeżdża do mety na „oparach”. Tryb ataku pozwala kierowcom na zyskanie 35 kW mocy (co prawda z czasowym ograniczeniem), jednak jeśli któryś z kierowców w czasie wyścigu go nie użyje, otrzymuje karę. Dodatkowo obecny jest system Fanboost, który również dodaje kierowcy od 40 do 50 kW mocy. Wadą takiego rozwiązania jest z kolei to, że o tym, kto dostanie taką premię, decydują kibice – mało lubiani zawodnicy nie mają co liczyć na zastrzyk energii. Być może projektanci Pure ETCR wsłuchali się w głosy pojawiające się na temat Formuły E, dzięki czemu rywalizacja w nowej serii dostarczy kibicom sporo emocji.


Źródła:

PURE ETCR: Championship. (www.pure-etcr.com/championship);

Wikipedia: Pure ETCR. (https://en.wikipedia.org/wiki/Pure_ETCR);

T. Kubiak: Formuła E wprowadzi „tryb ataku” (www.swiatwyscigow.pl/jednomiejscowe/fe/17613-formula-e-wprowadzi-tryb-ataku).

Popularne posty z tego bloga

Jakże łatwo wpaść w hedonistyczny młyn

Dzisiejszy świat pędzi z dnia na dzień coraz bardziej, a my nie potrafimy zatrzymać tego procesu. Gonimy za realizacją coraz wyżej stawianych poprzeczek, chcąc spełnić swoje wymagania lub te, które zostały narzucone nam przez najbliższe otoczenie. Pniemy się po drabinie osiągnięć, która przecież nie ma końca. Czasem warto zadać sobie pytanie, ile to wszystko jest tak naprawdę warte? Praca zajmuje nam mnóstwo czasu. W końcu jest źródłem dochodu, ale także drogą do realizacji marzeń czy pogłębiania relacji międzyludzkich. Czy istnieje złoty środek, który pozwoli nam się w niej realizować, a jednocześnie nie zaniedbywać innych ważnych aspektów naszego życia? Znaczenie wykształcenia i pracy w życiu młodych dorosłych Zainteresowana tematem znaczenia pracy w życiu młodych mieszkańców naszego kraju przeprowadziłam ankietę dla ludzi w przedziale wiekowym 18–35 lat. Wzięło w niej udział 80 osób, z czego najchętniej wypełniali ją 20– oraz 21–latkowie (42,5%). Jeśli chodzi o wy

Obejrzyjmy Aspergera

W wielu znanych produkcjach filmowych i telewizyjnych występuje charakterystyczny bohater – niechętny kontaktom towarzyskim, zachowujący się rutynowo, ale i mający genialny umysł. Aby stworzyć intrygującego bohatera, reżyserzy wybierają cechy przypisane chorobie, która zwie się zespołem Aspergera. Zespół Aspergera nazywany jest najłagodniejszą odmianą autyzmu. To zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny jeszcze nie są w pełni znane, jednak może być ich wiele. Osoby cierpiące na tę chorobę znajdują się w normie intelektualnej, choć zazwyczaj są też dodatkowo utalentowane. Zespół Aspergera mają częściej mężczyźni niż kobiety, i zobaczymy również tę zależność w wymienionych niżej produkcjach. Wielu bohaterów w filmach czy serialach ma jedynie cechy podobne do Aspergera, choć zdarzają się również zdiagnozowani aspergerowcy. Pomaga to w kreacji postaci, która swoją osobą zainteresuje publiczność. W artykule przytoczę jedynie cechy bohaterów, które wiążą się z

„Pan mąż” i „szanowny artysta” w jednej osobie

Marek Grechuta nie od dziś jest dla mnie synonimem fenomenalnej dykcji. Zachęcam do podważenia mojej tezy – zapewniam, że wybitny krakowski artysta nadal pozostanie niedoścignionym mistrzem w swym fachu. Gdy daję ponieść się jego twórczości, w uszach dzwoni mi każda głoska, a on nad wyraz precyzyjnie nadaje kolor przyrodzie i miłości, oplata je czule ramionami, powierzając poświęcone im teksty opiece ciepłej barwy głosu.  Uznawany za najważniejszego przedstawiciela polskiej poezji śpiewanej, Marek Grechuta odszedł 9 października 2006 roku. W pamięci słuchaczy pozostał między innymi jako członek formacji Anawa czy Grupy WIEM. Stworzył nieśmiertelne utwory takie jak Dni, których nie znamy , Korowód (mający już stałe miejsce w Topie Wszech Czasów radia Trójka), czy Ocalić od zapomnienia z tekstem Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Jest jeszcze co najmniej jeden wyjątkowy utwór, przy którym warto się zatrzymać. Chodzi mianowicie o I Ty, tylko Ty będziesz moją panią – czy kiedykolwiek